Ta växeln med dig och gå


02/07/2013 | Författare: | Publicerad i Telefoni

Att hantera ett företags växel har tagit sig till en ny nivå. Ta emot inkommande samtal var ni än är, vidarekoppla till dina medarbetare, sköt öppettider och ta emot meddelanden. Den enda enhet som behövs för en mobil växel är en mobiltelefon, dator eller surfplatta. Glöm allt som har med bundenhet att göra. Idag kan man faktiskt vara på två ställen samtidigt. Du kan verka som receptionist samtidigt som du är ute och arbetar i fält. På detta vis kan du få betydligt mer gjort på en dag. Kan kännas stressande för en del, men försök istället tänka på den frihet som erbjuds. Detta är en utmärkt lösning, speciellt för dig som småföretagare.

Istället för vanliga mobilnummer anser en del företag, trots sin mobila telefonväxel, att det ser proffsigare ut att fortsätta nyttja ordinära telefonnummer via fastnätet för kunderna att ringa. Med dagens teknik är detta möjligt och samtalen kopplas ändå till exempelvis mobiltelefonerna via växellösningen. Företagen kan själva bestämma om ett mobilnummer eller fastnummer ska visas i kundens display vid utgående samtal från företagets mobila växel. I vissa fall ingår fastnätnummer i standardpaketen.

Tonvalsmenyer är en självklarhet idag, som de flesta företag använder sig av. Givetvis finns även denna funktion att tillstå. Den som ringer upp kan välja avdelning eller person genom att trycka på sin telefon. Man har också möjlighet att hänvisa samtalen eller själv lägga in närvarostatus.

Möjligheten till svarsgrupp, d.v.s. att ha flera medarbetare inkopplade på telefonslingan samtidigt, ställer man in som man önskar. Antingen ringer allas telefoner tills någon svarar eller så gör man en inställning så att samtalet kopplas till den person som varit ledig längst.

När företaget växer kan man välja att lägga till en så kallad telefonistplats. Denne håller exempelvis reda på medarbetarna som är inkopplade på slingan och kan till och med tillfälligt slänga ut dem från gruppen om de missar samtal. Samtidigt skickas ett påminnelse – sms till ett anvisat nummer.

Det är av största vikt att kunden som ringer känner sig väl omhändertagen. De får inte märka skillnad om telefonisten är på kontoret eller sitter i möte på stan. Det finns saker som kan förbättras innan leverantörernas mobila växlar fungerar lika bra som ett fast telefonsystem. Men tekniken går framåt. Vem hade trott att detta skulle vara möjligt får några år sedan?

Kommentarer inaktiverade för Ta växeln med dig och gå

Författare:

Skribenten har 0 publicerade artiklar Skribenten har inte skrivit något om sig själv än.

Kommentarer är avstängda.