Rafflande tider som mobiloperatör


02/07/2013 | Författare: | Publicerad i Telefoni

Enligt statistik från ABI Research, New York, publicerat februari i år, kommer det i slutet på 2013 finnas 1,4 miljarder unika smartphones användare. Detta betyder att när år 2013 är till ända kan 20 % av jordens befolkning vara ägare av en smartphone. Med denna ofattbara folkmängd i åtanke, har affärslivet börjat intressera sig för att använda sig av mobila tjänster i kontaktsökandet av nya, potentiella kunder. Platsbaserade tjänster är ett koncept som blir allt mer populärt. Företag använder sig av detta för att marknadsföra sitt varumärke via smartphone och sociala medier. Det började med plattformar som Foursquare och Where. Numera är Facebook Places den mest populära och möjligheten till att ”checka in” anses vara ett av de mest framgångsrika marknadsföringsverktygen som företagen numera tillämpar. Annonseringsvägar och varumärkesstrategier har anpassats och utvecklats för att maximalt kunna utnyttja fördelarna som företagens mobiloperatör erbjuder. Lokala outlets och butiker nära konsumenterna lockar med erbjudanden och kuponger direkt i kundens display. Andra sätt att locka kunder via platsbaserade tjänster är:

Lojalitetspremier

För att bygga upp ett gott rykte och premiera återkommande kunder kan konsumenterna erbjudas lojalitetspremier i form av presenter eller rabatter som skickas direkt till deras smartphones. Företagen undersöker kundernas ”check in” status och får på så sätt reda på vilka kunder som är lojala.

Platsbaserad undersökning

Lokala sökningar har blivit ett allt vanligare förfarande hos många användare. Via sökmotorerna i sin smartphone kan konsumenten komma i kontakt med diverse företag och deras tjänster. För att toppa listan och vara det företag som kunden når först optimerar och anpassas deras hemsidor för att enkelt kunna upptäckas av de potentiella kunderna.

Geofencing

En virtuell parameter, skapad runt exempelvis företagets hemsida, där kunden får en så kallad alert när han når den digitala gränsen. Kan också exempelvis byggas upp enbart runt försäljning, kunden får ett erbjudande skickat till sin smartphone då han är inne och surfar på hemsidan.

Platsbaserade mobilannonser

Ett sätt att dra nytta av besökarens geografiska och demografiska information är att placera mobilannonser baserade på vilken plats de befinner sig på. Många företag använder sig av Big Data, vilket är en samlad informationskälla av diverse olika sociala medier. Informationen processas och utifrån detta kan mobila annonser riktas så att de med större träffsäkerhet når potentiella kunder.

Som mobiloperatör gäller det att följa med i utvecklingen. Att ha möjlighet att erbjuda företagen och gemene man det som krävs av idag.

 

 

Kommentarer inaktiverade för Rafflande tider som mobiloperatör

Författare:

Skribenten har 0 publicerade artiklar Skribenten har inte skrivit något om sig själv än.

Kommentarer är avstängda.