Billiga profilprodukter


19/01/2012 | Författare: | Publicerad i Profil

För att hjälpa ett företag att öka deras marknadsintresse kan man använda sig av profilprodukter. Det kan vara allt från en penna till en mugg som är tryckta med företagets logga. Dessa produkter sprids sedan till personer som kanske sprider den vidare på nytt och man har uppnått en viral och långsiktigt säker marknadsföring. Det viktigaste och det många inte tänker på när det kommer till profilprodukter är att dem inte använder en produkt som igenkänner just deras företag. Det behöver inte vara en banbrytande produkt eller dyr. Den kan vara billig och alldeles vanlig, som ett USB-minne. Det som menas med detta är att använda en produkt som kopplar samman med vad ert företag sysslar med väldigt enkelt. Exempel på detta kan vara om ni är ett företag som kör catering kan det vara rimligt att använda sig av en mugg eller något annat köksredskap för att enkel återskapa en koppling mellan ert företag, profilprodukten och kunden själv.

Det finns billiga profilprodukter. Det är bara ni själva som väljer vad för sorts produkt ni vill använda. Om det är en dyr eller billig väljer ni därför själva. En fördel när ni köper profilprodukter är att inte köpa på er mer än vad ni behöver men samtidigt inte snåla. Tänk lagom. Det blir billigare om ni köper mer, men samtidigt är det onödigt att köpa mer än vad ni behöver. Tänk på er befintliga kundkrets och multiplicera den med tre så kommer ni till ett antal som passar utmärkt. Detta är inte direkt någon förbruksvara så det är inte fy och skam om ni köper lite mer än vad ni egentligen behöver så länge det inte är överdrivet många profilprodukter. Tänk också på att det går inte att använda samma profilprodukter och om ni byter namn så var försiktiga med detta för att undvika komplikationer i framtiden. Normalt sett brukar priserna ligga runt ett par tusenlappar om ni köper ett normalt antal många profilprodukter, vilket i detta fallet är sett utifrån ett litet företag.

Det finns många sätt att visas att man finns ute på marknaden och där är profilprodukter bara ett. TV-reklam, tidningar, radion och planscher är fler exempel på marknadsföring som används mycket idag. De tre första, TV-reklam, tidningar och radio är troligen dem dyraste alternativen och dem alternativen större företag väljer visa sig igenom. Att göra en TV-reklam en gång ger nästan aldrig något positivt resultat eftersom det är inte förrän vi blivit inmatade samma reklam tio gånger som den äntligen börjar sätta spår i våra hjärnor. Det är heller inte bra av nystartade företag att satsa på denna sortens marknadsföring eftersom det krävs en stor budget vilket många inte har. Därför är det bättre satsa på mer långsiktiga kort, profilprodukter som exempel. Detta kanske inte känns som det kommer ge något resultat och till en början kommer det nog inte ge några ”outstanding” resultat men som sagt så är det någonting som satsas på framför allt för ett långsiktigt byggande.

Det finns flera stycken olika sorters profilprodukter. Profilkläder är en av dem. Detta används inte alls lika mycket i Sverige som det gör i andra länder och kanske beror det på vårt sätt att se jämnställdhet eftersom det är någonting vi värdesätter högt i dagens samhälle vilket absolut är någonting positivt. Profilkläder är kläder som profilerar ett särskilt företag. Det kan vara alla typers olika kläder. Ett tydligt exempel på detta är till exempel personer på McDonalds som alla har samma kläder. Poliser är också ett bra exempel på ett yrke som använder sig av profilkläder. Egentligen alla yrken som staten driver har några profilkläder även om inte alla använder dem. Med alla syftar vi på sådana som behöver ha dem av praktiska skäl, t.ex brandkår, polis, ambulans och fängelsevakter är bara några exempel på denna sortens användning.

Sedan finns det någonting som heter reklamgodis och är väldigt populärt just nu av alla sorters olika företag. Godis är någonting gott och det är enkelt att skapa ett intresse kring sitt företag genom att erbjuda godis. Det finns faktiskt ett tankespel man kan göra runt just sitt reklamgodis. Om ni går ut på stan och sätter upp ett partytält och där i ska ni nu stå i ett par timmar finns det faktiskt en strategi för att ”tvinga” personen som besöker just ert tält att stanna där så länge som möjligt. Först och främst ska ni tänka på att göra tältet väldigt inbjudande. Folk, särskild svenskar gillar när det inte är alldeles för öppet men samtidigt ett varmt välkomnande. Så skaffa lite blommor och dylikt. När personen kommer in i tältet borde ni ett bort och därpå en stor skål med reklamgodis som alltid ses till att vara påfylld till mer än hälften. Reklamgodiset är bäst om det är av seg karaktär med mycket godispapper runt om för att ”tvinga” kunden att stanna så länge som möjligt. Placera en soptunna synligt som gärna har er logotyp placerat någonstans tydlig på den innanför ert tält för att när dem lämnar ert tält för att slänga godispappret dem fick från reklamgodis ska se er logga för en sista gång. En prövad som fungerande strategi.

Profilprodukter finns i många sagda former men du får inte glömma bort det är du som bestämmer hur du vill din profilprodukt ska se ut. Det viktigaste är att du väljer någonting du tycker om.

Kommentarer inaktiverade för Billiga profilprodukter

Författare:

Skribenten har 1 publicerade artiklar Skribenten har inte skrivit något om sig själv än.

Kommentarer är avstängda.

Fler artikar av ‘Profil’